DRUK TYPOGRAFICZNY, LETTERPRESS

Letterpress

Letterpress, nazywany również drukiem typograficznym, jest jedną z najstarszych technik drukarskich. Korzenie tej metody druku wypukłego sięgają czasów Johannes Gutenberg XV wieku. Obecnie przeżywa swoją drugą młodość z uwagi na wiele nowych papierów, jakie stały się dostępne oraz wyróżnieniem się nie standardowym produktem stylu "vintage". Najciekawszym z materiałów na którym jest wykonywany druk letterpress jest ekologiczny papier bawełniany, który jest bardzo delikatny w dotyku i jest na tyle "pulchny", że z łatwością można wykonać tłoczenie różnych wzorów.
Druk typograficzny

Letterpress, nazywany również drukiem typograficznym, jest jedną z najstarszych technik drukarskich. Korzenie tej metody druku wypukłego sięgają czasów Guttenberga. Aby uzyskać wydruki metodą letterpress, wykorzystuje się metalowe matryce, odwzorowujące kształt każdego koloru w nadruku. Matryce dociskane są do papieru, odciskając w nim wzór nadruku i jednocześnie tłocząc do papieru farbę. W efekcie uzyskuje się bardzo elegancki, tłoczony nadruk, doskonale wyczuwalny pod palcami. Dla uzyskania oczekiwanego rezultatu, ważne jest użycie odpowiedniego gatunku papieru. Najlepiej do tego celu nadaje się papier bawełniany, bambusowy, ryżowy i ozdobny, z dobrze zaznaczoną fakturą. Wykorzystując możliwość regulacji siły docisku matrycy, możemy uzyskać bardziej lub mniej wklęsły nadruk.

Cechą charakterystyczną dla letterpress jest światłocień, podkreślający trójwymiarowość takiego nadruku. Zdobienia wykonane metodą druku typograficznego wyróżniają się prostota i zazwyczaj ograniczoną do kilku ilością kolorów. Każdy kolor wymaga bowiem wykonania osobnej matrycy i spasowania z pozostałymi kolorami z projektu. Warto podkreślić, że druk typograficzny to ekologiczna technologia druku, wykorzystująca historyczne rozwiązania drukarskie – matryce metalowe lub drewniane (rzadziej). Wymagająca przygotowalnia czyni tę metodę nietomową, idealnie nadająca się do eleganckich druków okolicznościowych lub reprezentacyjnych. Autentyczność gotowego wydruku, czyni letterpress pożądanym dla wizytówek, dyplomów, okładek, zaproszeń.

Wizytówki letterpress warszawa

Czym jest letterpress, typografia

Jest to technika druku wykonywanego z użyciem matryc (stalowe, polimerowe). Matryce przenoszą na papier farbę, następnie są do niego dociskane, wtłaczając w niego farbę i odciskając wzór w powierzchni. Dla uzyskania bardziej lub mniej widocznego tłoczenia, należy stosować papiery o odpowiednio dobranej gramaturze i poprawnie ustawić siłę docisku matrycy. Typografia ma swoje korzenie w czasach druku Guttenberga, gdy każda litera miała osobną czcionkę, układało się je w wyrazy, a następnie odciskało wzór w papierze. W druku typograficznym każdy kolor nadruku musi posiadać osobną matrycę.

Jak wygląda proces druku?

Pierwszym etapem druku letterpress jest wykonanie projektu komputerowego, w którym kolory rozdzielone są na pojedyncze warstwy. Z każdej warstwy zostanie wykonana osobna matryca magnezowa – uzyskuje się ją przez wytrawianie. Gotowe matryce umieszczane są w prasie. Dla każdej matrycy drukarz musi ustawić odpowiednią siłę nacisku, a także przygotować farby, które są przenoszone na matryce przez gumowe wałki. Kiedy matryca jest już pokryta farbą, prasa dociska ją do papieru, tłocząc kolorowy wzór. W przypadku projektów z dwoma lub większą liczbą kolorów, czynność powtarza się analogicznie dla każdego z nich.

Zastosowanie technik letterpress

Druk typograficzny pozwala uzyskać bardzo elegancki efekt. Metodę można stosować zarówno jako niezależną technikę druku, jak również uszlachetnienie druku cyfrowego lub offsetowego. Z uwagi na czasochłonność i złożoność druku typograficznego, jest on stosowany do małych i średnich nakładów i poręcznych formatów. Letterpress najlepiej komponuje się z wydrukami typu wizytówki, zawieszki, zaproszenia, dyplomy, certyfikaty, opakowania, druki okolicznościowe i ozdobne.

Blindprint

Inaczej nazywany „Suchy tłok, ślepy tłok”. Blindprint polega na tym samym co letterpress, za wyjątkiem jednej różnicy. Matryce nie są pokrywane farbą, zatem odciskają wyłącznie kształt nadruku, bez nadawania mu koloru. Druk na ślepo stosuje się dla podkreślenia efektu druku typograficznego, wykonania ciekawego tła i nadaniu papierowi interesującej faktury z efektem światłocienia, dla każdego elementu wzoru można zastosować różną głębokość tłoczenia.

O czym należy pamiętać projektując grafiki pod technikę letterpress?

Papier – stosuje się kilka gramatur papierów, pozwalających uzyskać różną głębokość tłoczenia, bez wypychania wzoru na drugą stronę. Zasadniczo, im grubszy jest papier, tym głębsze może być tłoczenie. Zazwyczaj maksymalną głębokością jest 0,7 mm – w tym przypadku papier powinien mieć nie mniej niż 1 mm grubości, czyli gramaturę ok. 500-600. Dla cieńszych papierów o gramaturze 300-400 gsm (czyli ok. 0,5 mm), tłoczenie powinno mieć max.0,3-0,35 mm. Z tego względu jest delikatniejsze, mniej widoczne i wyczuwalne pod palcami. Najpopularniejszy materiał na którym jest wykonywany druk typograficzny  jest  ekologiczny papier bawełniany pozwala osiągnąć niesamowite kształty i tłoczenia w papierze.

Ważną rolę odgrywa również kolorystyka papieru. Do druku letterpress stosuje się głównie jasne kolory papierów. Wyjątkiem są nadruki w kolorze białym lub metalicznym, dobrze widoczne na czarnym tle papieru.

 

Wielkość liter/grafik – minimalna grubość linii to 0,2 punktu. Nie należy obawiać się stosowania cienkich liter i konturów, gdyż w druku typograficznym wyglądają bardzo efektownie. Wyjątek stanowi tzw. „druk odwrócony” – czyli wtedy, kiedy wypukłe litery mają kolor papieru na kolorowym tle. W takim przypadku lepiej unikać cienkich kształtów grafik i fontów, unikając ryzyka zalania ich farbą. Aple, czyli jednolite wypełnienia kolorem większych powierzchni, nie są polecane. Farba może bowiem być wchłaniana w papier nierównomiernie, czego efektem będzie niejednolite tło, z widocznymi przetarciami.

 

Rozmieszczenie elementów – to ważna część projektowania grafik wykonywanych metodą letterpress. Pomiędzy elementami należy zastosować nieco większe odstępy, z uwagi na fakt, że części wypukłe matrycy mają kształt stożka o 45* nachyleniu, przez co wymagają więcej miejsca, aby takie tłoczenie wykonać i nadać mu czytelność, bez zlewania się kształtów. Minimalizm projektów podkreśla również ich wyjątkowość i atrakcyjność, pozwalając uzyskać ciekawy kontrast  pomiędzy tłem, a tłoczonym wzorem.

 

Kolorystyka – druk typograficzny to nietomowa metoda druku, zatem nie można oczekiwać idealnej powtarzalności kolorów w każdym egzemplarzu i nakładzie druku. Letterpress wykorzystuje farby przeźroczyste, które są lepiej wchłaniane przez papier. Intensywność uzyskanego nadruku nie będzie tak duża, jak przy druku offsetowym lub cyfrowym. Wpływ na efekt końcowy ma min. przebieg maszyny, ilość farby nałożonej na matrycę przez wałki, siła docisku, gramatura papieru oraz sam kolor farby i grubość elementu. Druk typograficzny nie daje technicznych możliwości dla wykonania gradientów lub półtonów. Najciekawszy efekt można uzyskać stosując jasne kolory farb, dzięki którym lepiej widoczna jest głębia tłoczenia i pół cienie.

Druk offsetowy i cyfrowy

GrafCraft to profesjonalna drukarnia oraz zaangażowane studio graficzne. W naszej ofercie również jest druk cyfrowy oraz offsetowy, dając naszym klientom najwyższej jakości produkty poligraficzne. Naszym celem jest udostępnienie konkurencyjnych cenowo i atrakcyjnych wydruków i projektów graficznych. Wszystkim czego potrzebujecie jest właśnie nasza drukarnia.

Kontakt

  • Warszawa ul. Blokowa 44
  • info@grafcraft.pl
  • 577 700 150

Wycena zlecenia – Klient przesyła zapytanie o wycenę konkretnej pracy na e-mail.
Również można  zamówić telefonicznie lub osobiście.
Drukarnia GrafCraft przesyła ofertę klientowi.

Zamówienie – W oparciu o wycenę Klient wysyła zamówienie do Drukarni.
Przesłanie projektu – Równocześnie z wysłaniem zamówienia należy przesłać projekt graficzny do Drukarni na adres  info@grafcraft.pl. Na tym etapie możliwe jest wstępne szacowanie terminu realizacji.

W przypadku realizacji zamówień od nowych klientów  potrzebne bedą dane do faktury które można wysłać na adres e-mail.
Drukarnia na podstawie przesłanych danych wystawia fakturę proforma na zaliczkę określoną w ofercie i wysyła klientowi e-mail. Klient wpłaca określoną zaliczkę na konto Drukarni i wysyła potwierdzenie wpłaty e-mailem.

 

WeTransfer
PLIKI PROSIMY NAZYWAĆ „ImięNazwisko nr zamówienia” i wraz z opisem zamówienia przesyłać przez stronę www.wetransfer.com
wpisując e-mail odbiorcy (friend’s mail): graf-craft@wp.pl

Formularz kontaktowy

Imię i nazwisko*

Miejscowość dostawy*

Adres email*

Nazwa produktu

Treść wiadomości*

Masz pytania?
close slider

Imię i nazwisko*

Miejscowość dostawy*

Adres email*

Nazwa produktu

Treść wiadomości*